Als CLB is het onze hoofdopdracht om het welbevinden van alle kinderen en jongeren die naar onze scholen gaan te versterken. We streven ernaar kinderen te ondersteunen zodat ze zich goed voelen en open staan om te leren en zich te ontplooien op school en later in de maatschappij. De meertaligheid en culturele diversiteit in Brussel en de rand geeft onze kinderen zeker een aantal extra troeven in de hand. Maar het is helaas niet altijd even gemakkelijk om deze troeven uit te spelen. Er valt nog veel te leren op vlak van verzoening van de culturele en religieuze waarden die kinderen en jongeren van thuis uit meekrijgen en de waarden en normen op school.
Om ouders leerkrachten en CLB-medewerkers te ondersteunen, hebben we het verzoeningsproject lopende waarbij we de krachten en expertise van het CLB bundelen met de krachten van een deskundige.
Tijdens de vormingen en begeleidingen staat het ondersteunen van zoekende en kwetsbare kinderen en jongeren opdat hun integratie bevorderd wordt en hun maatschappelijke positie versterkt wordt op de eerste plaats. Doel is om hun mentale weerbaarheid positief te stimuleren, een positief zelfbeeld te ontwikkelen en te leren om hun eigen kracht in te zetten en om met uitdagingen en negatieve ervaringen om te gaan zodat ze hun eigen grenzen leren kennen.
Met ouders en jongeren gaan we op zoek naar een evenwicht tussen het in praktijk brengen van culturele en religieuze waarden die ze van thuis hebben meegekregen en het participeren in een seculiere samenleving. Door de kinderen en hun omgeving hierin te ondersteunen hopen we dat er minder jongeren met ernstige identiteitscrisissen zullen zijn.
Vormingen worden aan een democratische prijs aan leerkrachten, ouders en leerlingen aangeboden.
Elementen die zeker in deze vormingen aanwezig zullen zijn:
1. Hoe identiteitsontwikkeling van leerlingen bevorderen;
2. Hoe gaan leerlingen om met socio-economische factoren zoals kansarmoede,...;
3. Hoe gaan leerlingen om met geopolitiek. Hoe kunnen ze zich op een positieve manier inzetten;
4. Jongeren weerhouden om een radicaal discours te vormen en te kiezen voor gematigd taalgebruik en projecten.